Асен Христов, Председател на Надзорния съвет на “Еврохолд България” пред в."24 часа"

И лек удар да оскъпява застраховката

Основното предимство от диференцираните цени е, че шофьорите без нарушения, които не са причинили катастрофи, ще плащат по-малко за "Гражданска отговорност". И обратното - по-високи ще са полиците за онези, които са виновни за пътни произшествия. И тук не става дума само за тежки катастрофи, а и за леки, както и за удари на паркинг.

Те задължително трябва също да са част от т.нар. система бонус-малус и от тях също да зависи цената на задължителната застраховка, не само от по-тежките ПТП. Сред факторите трябва да са щетите по "Гражданска отговорност" и "Каско".

Ще се прекрати практиката всяка дребна щета от самокатастрофа или от удар на паркинг да се предявява пред застрахователя по "Гражданска отговорност" и "Каско". В Англия шофьорите предпочитат сами да си платят за боядисване на драскотина срещу 100 евро например, отколкото да се обадят на застрахователя, защото догодина полицата ще им струва двойно, а там цените са високи.

Двустранните протоколи също трябва да се вземат предвид. Масово се лъже с тях. Те се ползват при леки катастрофи, когато не се вика КАТ. Сега някой се удря леко сам, моли приятел да се подпише, че го е направил, и претенцията се предявява към застрахователя му по "Гражданска отговорност".

Ако обаче този приятел следващата година трябва да плати по-скъпа застраховка и му бръкнат в джоба, ще се замисли дали да измами пак.

Цената на "Гражданска отговорност" може да зависи и от други фактори. Например да е по-ниска за частните коли и по-скъпа за фирмените. Завишена може да е за водачите в София и по-големите градове, където катастрофите са повече заради лошата инфраструктура и натовареното движение.

Годините на шофьора също може да се вземат предвид. Статистиката показва, че младите са виновни за повече произшествия. Разделение може да има и по пол. Наблюденията показват, че жените причиняват повечето леки катастрофи в града, а мъжете са отговорни за над 70% от тежките инциденти извън града.

В някои държави дори цветът на колата влияе върху цената на "Гражданска отговорност". В скандинавските страни например собствениците на автомобили с бял цвят плащат повече, защото не се виждат през зимата и са по-рискови. В Израел пък полиците по "Каско" за червените коли се завишават, когато се застраховат срещу кражба, защото посегателствата срещу тях са 2 пъти повече.

Критериите, които се обмислят в момента - цената на "Гражданска отговорност" да зависи от причинените ПТП и броя на точките в талона, може и да се надграждат. На компаниите може да се даде свобода да прилагат различни коефициенти за намаление и увеличение на цената и да решават кой параметър да я оскъпява повече.

Това е пазарът - целта е да има различни цени. И сега ние и много колеги прилагаме цени според различни фактори. Важно е при въвеждането на новата система финансовият надзор да определи минимална рискова премия, под която да не се пада, защото някои застрахователи ще използват системата и ще дават само отстъпки на всеки. А това ще наруши конкуренцията.

Нормално е разликата между внимателните шофьори и причинилите катастрофи да е двойна. Съотношението ще е реално, когато цената й нараства, защото при сегашното положение 20 лв. оскъпяване или отстъпка не са от значение.

Прогнозата ми е, че цените на "Гражданска отговорност" ще растат до края на годината. Най-ниската премия трябва да е около 200-250 лв., което е нормално. Сега има цени и по 150-160 лв.

Това е по около 0,50 лв. на ден, което е по-малко от едно билетче за градски транспорт. Нормално е на ден полицата да струва по 1 лв., но дори и да поскъпне, пак ще е по-малко.

Смята се, че обикновено в края на годината започва масовата подмяна на полици и тогава конкуренцията се изостря, което не е вярно. Кампанията се размива и в този период се сключват не повече от 30% от застраховките.

Важно е едновременно с бонус-малус да се въведе и методиката за неимуществените вреди. Тя ще даде приблизителни стойности на обезщетенията, които да са ориентир, както е в много европейски страни. Те няма да са задължителни и съдът накрая пак ще може да се произнесе.

Погрешно е да се очаква, че диференцираните цени на "Гражданска отговорност" трябва да доведат до по-високи обезщетения. Те са достатъчно високи и сега. Дори в някои случаи претенциите за пострадал в България, предявявани чрез адвокатски кантори, са по-високи, отколкото при катастрофа в Германия например.

Не е вярно и че изплащането се бави. Когато се сключва споразумение със застрахователите, става бързо и се получават нормални суми. Ако се стигне до съд, може да се получи и по-малко, защото голяма част от парите отиват за адвокатски хонорар.

И в България трябва да се приеме практиката когато има ранени, за тях обезщетенията да са по-високи, отколкото за убити, защото разходите за първите са по-големи. В чужбина претенциите обикновено са за нараняванията и се представят документи от болницата и сметки, а тук са основно за претърпени болки и страдания, които трудно се доказват.


Обратно горе