Сключи онлайн Плати вноска MyEuroins Health За щети Офиси и Контакти Връзка с нас

19

декември 2024

Какво да правим при застрахователно събитие?

Блог

Миглена Жотева

Автор: Миглена Жотева

В ежедневието всички ние сме изправени пред редица непредвидени обстоятелства. Застраховката е инструмент, който ни помага да преодолеем тези ситуации, без да ни нарушат ритъма на живо и финансова стабилност. В тази статия ще разгледаме основните стъпки, които да предприемем при едни от най-честите застрахователни събития.

Какво е застрахователно събитие?
Застрахователно събитие е настъпването на покрит риск, съгласно условията на застрахователния договор в рамките на срока му. При настъпване на застрахователно събитие, застрахователят е длъжен да изплати на застрахования съответно обезщетение.

Ето и кои са основните действия, които трябва да предприемем в случай, че претърпим дадена имуществена или неимуществена вреда.

1.Запазете спокойствие
Често пъти в паника от настъпило неблагоприятно събитие, предприемаме действия, които вместо да помогнат, усложняват ситуацията. Затова, колкото и трудно да изглежда в такъв момент, най-важно е да запазим спокойствие.

Според естеството събитието и ако обстоятелствата го позволяват, е необходимо да осигурите безопасност и да предотвратите последващи вреди, както за себе си така и за околните. От съществено значение е да сте наясно със стъпките, които да предприемете за оценка на ситуацията и адекватни действия. Тези стъпки са различни в зависимост от вида на застраховката, по която е настъпила щета.

Препоръчваме ви при сключване на застрахователна полица да се запознаете с процеса и условията на застраховката.

2. При автомобилни и имуществени щети
При настъпване на щета на автомобила или имуществото ви, от особено значение е да предприемете всички необходими действия за минимизиране на щетите. А ако има пострадали хора, незабавно се обадете на 112.

В случай, че сте участник в пътно-транспортно произшествие или самокатастрофа, обезопасете мястото на инцидента, като поставите сигнален триъгълник, който е един от задължителните атрибути, които трябва да имате в автомобила.  След това, уведомете застрахователя на съответния телефонен номер. За клиентите на Евроинс има на разположение денонощен телефонен, на който ще получите съдействие при всяка ситуация.

При  леко ПТП, когато автомобилът е в изправност и в състояние да се движи безопасно, е необходимо да се попълни двустранен констативен протокол. Той трябва да бъде съставен и подписан от всички участници в ПТП-то и да включва подробна информация за случилото се , посочва се виновната страна къде са застраховани автомобилите. При неяснота и затруднения в точната преценка на ситуацията, позвънете на 112 и изчакайте компетентните органи да дойдат на място.

От изключителна важност е да знаете, че в случай на ПТП в чужбина, не трябва да подписвате никакви документи на чужд език с неясно за вас съдържание.

Необходимо е да сте запознати със сроковете за предявяване на претенции към застрахователя. Например, по застраховки Каско на МПС и Гражданска отговорност, обичайният срок за завеждане на щета е 3 работни дни, но в случай на кражба на автомобил или при кражба с взлом в жилището ви, срокът е 24 часа.  Подробна информация за всички изискуеми срокове и документи за завеждане на претенция в Евроинс, може да откриете на www.euroins.bg 

Основни изискуеми документи за завеждане на претенция

Гражданска отговорност Каско на МПС Домашно имущество
Номер на полица Номер на полица Номер на полица
Документ, удостоверяващ настъпилото застрахователно събитие  Документ, удостоверяващ настъпилото застрахователно събитие  Документ доказващ правото на получаване на застрахователно обещетение
Свидетелство за регистрация на МПС Свидетелство за регистрация на МПС Документи от съответни органи, в зависимост от събитието (напр. прокурорско постановление, документ от противопожарна служба, геоложка служба и тн)
Документи на водача Документи на водача Опис на откраднато имущество
Декларация от водача и схема на ПТП Декларация от водача и схема на ПТП Банкова сметка
Банкова сметка Талон за валиден Годишен технически преглед  
  Документи от съответни органи, в зависимост от събитието (напри,прокурорско постановление, документ от противопожарна служба и тн)  
  Банкова сметка  

Трябва да знаете, че в зависимост от щетата и застраховката, застрахователят си запазва правото да ви поиска допълнителни документи.

3. При щети по време на пътуване и туризъм 
Ако ви предстои пътуване в чужбина, силно ви препоръчваме застраховка “Помощ при пътуване в чужбина”. В последните години тази полица стана неизменна част от всеки багаж, осигурявайки безценно спокойствие зад граница. 

Ако се наложи да потърсите медицинска помощ извън България, незабавно трябва да се свържете с асистиращата компания. Те ще ви дадат ясни инструкции какво да предприемете и ще ви насочат към най-близките до вас медицински заведения. Можете да се свържете с асистиращата компания по телефон или чат бот и то изцяло на български език 24/7. Контактите на асистиращите компания, с които Евроинс работи, са посочени на застрахователната ви полица и на www.euroins.bg.

В случай на кражба, загуба на багаж, забавяне или изпускане на свързващ полет е необходимо да уведомите съответните компетентни органи в срок до 24 часа от узнаване на събитието и изисквайте от тях документ, удостоверяващ случилото се.

Не забравяйте да информирате своевременно застрахователя за настъпилата щета и да заведете претенция в съответния срок.

Основни изискуеми документи за завеждане на претенция

Помощ при пътуване в чужбина Отмяна на пътуване Туризъм в България
Медицински документи Медицински документи Документ за настъпило събитие
Самолетни билети, Оригинални платежни или разходни документи Договор с туроператор Медицински документи
Документи от компетентни органи Оригинални платежни документи Удостоверение от ТЕЛК/НЕЛК
Искане за изплащане на обезщетение Искане за изплащане на обезщетение Искане за изплащане на обезщетение
Други необходими документи Други необходими документи Други необходими документи

За финал, не забравяйте, че спазването на всички изисквания е от съществено значение, тъй като в противен случай е възможно да бъде отказано изплащане на обезщетение.

Ако имате каквито и да е въпроси и колебания, свържете се веднага със застрахователя и следвайте стриктно неговите указания. 

Какво се случва след подаване на претенция?
Застрахователят разглежда иска, анализира предоставените документи и доказателства и преценява дали съответстват на условията на застраховката. В зависимост от резултата от събраната информация, застрахователят решава дали да откаже щетата или да изплати полагащото се обезщетение.

В случай че, застрахователят откаже претенция, той трябва писмено да се обоснове за решението си, позовавайки се на факти, общи условия по застраховка или закони и наредби.

Вие имате право да обжалвате решението на застрахователя и дори да потърсите правата си по съдебен ред.

Помнете, че основната цел на всяка една застраховка е да ви предостави финансова защита и спокойствие при непредвидени обстоятелства.