19
декември 2024
Какво да правим при застрахователно събитие?
Блог
В ежедневието всички ние сме изправени пред редица непредвидени обстоятелства. Застраховката е инструмент, който ни помага да преодолеем тези ситуации, без да ни нарушат ритъма на живо и финансова стабилност. В тази статия ще разгледаме основните стъпки, които да предприемем при едни от най-честите застрахователни събития.
Какво е застрахователно събитие?
Застрахователно събитие е настъпването на покрит риск, съгласно условията на застрахователния договор в рамките на срока му. При настъпване на застрахователно събитие, застрахователят е длъжен да изплати на застрахования съответно обезщетение.
Ето и кои са основните действия, които трябва да предприемем в случай, че претърпим дадена имуществена или неимуществена вреда.
1.Запазете спокойствие
Често пъти в паника от настъпило неблагоприятно събитие, предприемаме действия, които вместо да помогнат, усложняват ситуацията. Затова, колкото и трудно да изглежда в такъв момент, най-важно е да запазим спокойствие.
Според естеството събитието и ако обстоятелствата го позволяват, е необходимо да осигурите безопасност и да предотвратите последващи вреди, както за себе си така и за околните. От съществено значение е да сте наясно със стъпките, които да предприемете за оценка на ситуацията и адекватни действия. Тези стъпки са различни в зависимост от вида на застраховката, по която е настъпила щета.
Препоръчваме ви при сключване на застрахователна полица да се запознаете с процеса и условията на застраховката.
2. При автомобилни и имуществени щети
При настъпване на щета на автомобила или имуществото ви, от особено значение е да предприемете всички необходими действия за минимизиране на щетите. А ако има пострадали хора, незабавно се обадете на 112.
В случай, че сте участник в пътно-транспортно произшествие или самокатастрофа, обезопасете мястото на инцидента, като поставите сигнален триъгълник, който е един от задължителните атрибути, които трябва да имате в автомобила. След това, уведомете застрахователя на съответния телефонен номер. За клиентите на Евроинс има на разположение денонощен телефонен, на който ще получите съдействие при всяка ситуация.
При леко ПТП, когато автомобилът е в изправност и в състояние да се движи безопасно, е необходимо да се попълни двустранен констативен протокол. Той трябва да бъде съставен и подписан от всички участници в ПТП-то и да включва подробна информация за случилото се , посочва се виновната страна къде са застраховани автомобилите. При неяснота и затруднения в точната преценка на ситуацията, позвънете на 112 и изчакайте компетентните органи да дойдат на място.
От изключителна важност е да знаете, че в случай на ПТП в чужбина, не трябва да подписвате никакви документи на чужд език с неясно за вас съдържание.
Необходимо е да сте запознати със сроковете за предявяване на претенции към застрахователя. Например, по застраховки Каско на МПС и Гражданска отговорност, обичайният срок за завеждане на щета е 3 работни дни, но в случай на кражба на автомобил или при кражба с взлом в жилището ви, срокът е 24 часа. Подробна информация за всички изискуеми срокове и документи за завеждане на претенция в Евроинс, може да откриете на www.euroins.bg
Основни изискуеми документи за завеждане на претенция
Гражданска отговорност | Каско на МПС | Домашно имущество |
Номер на полица | Номер на полица | Номер на полица |
Документ, удостоверяващ настъпилото застрахователно събитие | Документ, удостоверяващ настъпилото застрахователно събитие | Документ доказващ правото на получаване на застрахователно обещетение |
Свидетелство за регистрация на МПС | Свидетелство за регистрация на МПС | Документи от съответни органи, в зависимост от събитието (напр. прокурорско постановление, документ от противопожарна служба, геоложка служба и тн) |
Документи на водача | Документи на водача | Опис на откраднато имущество |
Декларация от водача и схема на ПТП | Декларация от водача и схема на ПТП | Банкова сметка |
Банкова сметка | Талон за валиден Годишен технически преглед | |
Документи от съответни органи, в зависимост от събитието (напри,прокурорско постановление, документ от противопожарна служба и тн) | ||
Банкова сметка |
Трябва да знаете, че в зависимост от щетата и застраховката, застрахователят си запазва правото да ви поиска допълнителни документи.
3. При щети по време на пътуване и туризъм
Ако ви предстои пътуване в чужбина, силно ви препоръчваме застраховка “Помощ при пътуване в чужбина”. В последните години тази полица стана неизменна част от всеки багаж, осигурявайки безценно спокойствие зад граница.
Ако се наложи да потърсите медицинска помощ извън България, незабавно трябва да се свържете с асистиращата компания. Те ще ви дадат ясни инструкции какво да предприемете и ще ви насочат към най-близките до вас медицински заведения. Можете да се свържете с асистиращата компания по телефон или чат бот и то изцяло на български език 24/7. Контактите на асистиращите компания, с които Евроинс работи, са посочени на застрахователната ви полица и на www.euroins.bg.
В случай на кражба, загуба на багаж, забавяне или изпускане на свързващ полет е необходимо да уведомите съответните компетентни органи в срок до 24 часа от узнаване на събитието и изисквайте от тях документ, удостоверяващ случилото се.
Не забравяйте да информирате своевременно застрахователя за настъпилата щета и да заведете претенция в съответния срок.
Основни изискуеми документи за завеждане на претенция
Помощ при пътуване в чужбина | Отмяна на пътуване | Туризъм в България |
Медицински документи | Медицински документи | Документ за настъпило събитие |
Самолетни билети, Оригинални платежни или разходни документи | Договор с туроператор | Медицински документи |
Документи от компетентни органи | Оригинални платежни документи | Удостоверение от ТЕЛК/НЕЛК |
Искане за изплащане на обезщетение | Искане за изплащане на обезщетение | Искане за изплащане на обезщетение |
Други необходими документи | Други необходими документи | Други необходими документи |
За финал, не забравяйте, че спазването на всички изисквания е от съществено значение, тъй като в противен случай е възможно да бъде отказано изплащане на обезщетение.
Ако имате каквито и да е въпроси и колебания, свържете се веднага със застрахователя и следвайте стриктно неговите указания.
Какво се случва след подаване на претенция?
Застрахователят разглежда иска, анализира предоставените документи и доказателства и преценява дали съответстват на условията на застраховката. В зависимост от резултата от събраната информация, застрахователят решава дали да откаже щетата или да изплати полагащото се обезщетение.
В случай че, застрахователят откаже претенция, той трябва писмено да се обоснове за решението си, позовавайки се на факти, общи условия по застраховка или закони и наредби.
Вие имате право да обжалвате решението на застрахователя и дори да потърсите правата си по съдебен ред.
Помнете, че основната цел на всяка една застраховка е да ви предостави финансова защита и спокойствие при непредвидени обстоятелства.