30
септември 2025
Застраховка за служители – какво покрива и как я избират отговорните работодатели
Блог
Едно от най-ключовите предимства сред работодателите в България е успешното изграждане на employer brand – стабилна работодателска марка, която ги прави разпознаваеми и предпочитани на пазара на труда.
Съвременното поколение работна сила поставя все по-високи изисквания към своите работодатели – конкурентно заплащане, гъвкаво работно време, богат социален пакет.
Една от най-ценните придобивки, която вече много компании осигуряват на своите служители, е застраховката за здраве. В тази статия ще разгледаме основните видове застраховки за служителите, които предлага общото застраховане в България.
Какво представлява застраховката за служители?
Работодателите може да избират измежду няколко застраховки за своите служители:
- Здравна застраховка
Здравната застраховка е сред най-търсените, а пазарът предлага различни нейни варианти. Тя не заменя общественото здравно осигуряване, а го надгражда с разширени покрития. Повечето застрахователи предлагат стандартни клаузи – болнична и извънболнична медицинска помощ, както и възстановяване на разходи за медицински стоки и услуги.
Евроинс обаче е един от застрахователите на пазара, който предлага един изцяло нов и иновативен здравен продукт – My Euroins Health. Тази застраховка поставя акцент най-вече на превенцията за ранното откриване на значими заболявания, което води до ефективното им лечение. Освен това, благодарение на партньорството с животозастрахователната компания „Евроинс Живот“, застраховката дава възможност за лечение на критични заболявания не само в България, но и в медицински заведения в цял свят.
Допълнително, Евроинс предлага на своите клиенти асистанс, който да насочва клиентите и съдейства при процеса на организиране на прегледи и евентуално лечение.
Изборът на здравна застраховка за Вашите служители зависи от съвкупност от различни фактори: възраст на служителите, начин на живот, социални и лични потребности и много други.
- Застраховка „Трудова злополука“
Тя е друга опция на работодателите, за да защитят здравето на своите служители. По закон в България е задължително да има сключена застраховка „Трудова злополука“ за професии, които се считат за по-рискови поради характера им на дейност. Тези професии са утвърдени със заповед на министъра на труда и социалната политика и всеки работодател е задължен да провери дали неговата професионална практика попада в този списък. Съгласно Кодекса на социалното осигуряване, трудова злополука представлява всяко увреждане на здравето, причинено в резултат на изпълнение на работни ангажименти.
Защо застраховката за служителите е важна за работодателите?
HR предимства и социална отговорност
Застраховките за служителите заемат все по-значимо място в социалния пакет на дадена компания. За всяка една фирма, служителите са най-ценният актив и грижата за тяхното здраве и безопасна работна среда е ключов фактор за успех. Това не само подобрява работната среда, но и се изгражда доверие и лоялност в служителите.
Подобни придобивки представят компанията като надежден работодател, който:
- Умело привлича висококвалифицирани служители;
- Намалява текучеството на работници, а с това и разходите за подбор и обучения.
С реалната грижа за благосъстоянието на служителите си, фирмите изграждат стабилна стратегия за корпоративна социална отговорност и позитивен обществен имидж.
Бизнес ползи
Наред с ползите за служителите, няма как и да не споменем и бизнес предимствата на застраховките за здраве.
Едно от тях е данъчното облекчение, което фирмите получават ако са сключили доброволна здравна застраховка на служителите. Най-общо казано направените вноски се приспадат от сумата на годишните данъчни основи.
По този начин, компаниите не само оптимизират разходите си, но и изграждат устойчива политика. Защитени за живота и здравето си, служителите ще се чувстват по-спокойно на работното си място, което води до тяхната мотивираност и съответно продуктивност.
Как да изберем подходящата застраховка?
За да изберем най-подходящата застраховка за служителите е необходимо да се направи анализ на нуждите и потребностите:
- Оценка на профила на екипа: възраст, здравни рискове, семейно положение;
- Определяне на реалистичен бюджет;
- Приоритизиране на най-важните покрития според сектора.
Друг важен критерий е изборът на застрахователна компания. Основните фактори, които да се вземат предвид са:Финансова стабилност и репутация;
- Широка мрежа от болници и лекари;
- Скорост и качество при уреждане на щети;
- Гъвкавост на условията и възможност за промени;
- Модерни технологични решения, като мобилни приложения и онлайн платформи.
Препоръчваме ви също